- 0
- 1
R.X1000 Pro
Rotwild R.X1000 Pro - De pionier
Het is de symbiose van Pinion's innovatieve Motor-Gearbox-Unit (MGU), met een moderne all-mountain geometrie en geoptimaliseerde gewichtsverdeling die de R.X1000 tot de droom van een all-mountain liefhebber maakt. Dat is waar de "X" in de ROTWILD naam voor staat. Hij vergezelt je, meter voor meter, boven de boomgrens - waar het "rotsachtig" wordt, waar de rots het wint van de vegetatie, waar je betrouwbare kracht en veiligheid nodig hebt. Altijd het kruis op de top in de gaten houdend.
De MGU combineert de motor en versnellingsbak en is laag bij de trapas van de fiets geplaatst, waardoor het zwaartepunt lager komt te liggen. Officiële naam? E.1.12. Hij ondersteunt je consequent met energie uit een accu die effectief 960 wattuur kan bevatten, waardoor je ruim voldoende vermogen hebt. Met 85 Newtonmeter koppel en 12 versnellingen breng je dit vermogen over op het parcours. Precies en soepel, want de R.X1000 schakelt elektronisch.
Door de aandrijving en de motor samen te voegen, heeft de R.X1000 geen derailleur en cassette nodig, waardoor het gewicht achterin drastisch wordt verminderd. Daar is de massa ongeveerd en elke gram minder in beweging telt voor meer wendbaarheid in de vering. Het resultaat is een gevoelige vering die direct kan reageren op obstakels en schokken. Door het gebruik van Mullet-banden kunnen we werken met een kortere achtervork. In maat L is deze 445 mm lang. We hebben beide liggende achtervorken met een hoge stijfheid verbonden met de voorste framedriehoek. We noemen dit de Open Bridge Triangle. We hebben dus geen verbindingsbrug tussen de achtervorken nodig, waardoor er meer vrije ruimte ontstaat voor het achterwiel. Het schuift een flink stuk naar voren en de hele achterkant wordt korter. Dit zorgt voor een hoge wendbaarheid, waardoor je snel bochten kunt maken bergafwaarts. Bergop heb je grip nodig. De vering van de R.X1000 biedt uitstekende tractie wanneer u trapt. Het absorbeert uw kracht en blijft aan de grond plakken, waardoor u stabiel blijft en hoger kunt klimmen.
Hoogtepunten:
- Frame: Volledig Carbon, met de hand gemaakt, van koolstofvezels met hoge modulus
- Voorvork: 150 mm veerweg / Fox Float Performance
- Schokdemper: 150 mm veerweg / Fox Float X 2-Pos EVOL LV Performance
- Band voor: max. 29x2.6
- Banddiameter achter: max. 27,5x2.6
- Toegestaan totaalgewicht: ASTM 4 / 130 kg
- Motor: Rondsel E.1.12 MGU / 12 versnellingen / 4 ondersteuningsniveaus / tot 85 Nm koppel
- Batterij: IPU 1000 Ultracore - Lock / 960 wattuur / 4,8 A lader
Koolstof met hoge modulus
Het frame van de R.X1000 is gemaakt van koolstofvezel met een hoge modulus. Het materiaal is zeer duurzaam en toch zeer buigzaam, terwijl het een lichter gewicht heeft. Het is met de hand gemaakt en geassembleerd uit meer dan 1000 afzonderlijke stukken. De volledige bedrading loopt via de onderbuis naar de motorbehuizing voor een strak uiterlijk en verbeterde rijveiligheid.
Geïntegreerde voedingseenheid (IPU) - Motor en versnellingsbak
E1.12 - zo heet de innovatieve Motor Gearbox Unit (MGU) van Pinion. Het combineert de versnellingsbak en de motor in één unit. Het ontwerp biedt 12 versnellingen in tandwielconfiguratie met drie opeenvolgend ingeschakelde tandwielsets. Het maakt elektronisch schakelen mogelijk, geregeld door gevoelige sensoren: bij het starten op een heuvel, tijdens het stilstaan, met minimale onderbreking van het vermogen. Pinion noemt het SMART.SHIFT. Met Start Select kun je de vooraf geselecteerde versnelling inschakelen terwijl je stilstaat. Met Pre Select stel je je cadans in. De MGU is onderhoudsarm en wordt beschermd door een magnesium behuizing. De motor levert een koppel van maximaal 90 Nm, piekt bij 600 W en heeft vier bedrijfsmodi.
Geïntegreerde voedingseenheid (IPU) - Batterij
De accu komt uit de productwereld van de Zwitserse fabrikant FIT. Hij heeft een effectieve capaciteit van 960 Wh. Met een batterijgewicht van 4,7 kg komt dat neer op 204 Wh effectieve energie per kilogram. Hij integreert in de onderbuis met een lichte bolling naar beneden, wat komt door de plaatsing van de energiecellen. Hierdoor kunnen we de nodige ruimte vrijmaken voor de hoge prestaties van de batterij. Je kunt hem verwijderen en opladen met een externe stroombron. Je kunt hem veilig vergrendelen in de onderbuis met een ABUS-slot. De batterij wordt geïntegreerd in het uniforme en uitbreidbare systeem met verschillende displays en connectiviteit met de FIT-app.
Mullet concept
De R.X1000 maakt gebruik van het Mullet-concept: vooraan rolt een 29" wiel, terwijl het achteraan kleiner is met 27,5". Het Mullet-concept laat zijn sterke punten zien in afdalingen. Het grotere voorwiel verbetert de overrolprestaties, terwijl het kleinere achterwiel uitstekende grip en meer wendbaarheid biedt. Daarnaast verkleinen we de ruimte in het achterframe, waardoor we een kortere liggende achtervork kunnen gebruiken. In maat L meet deze 445 mm. Zo is de All-Mountain bike een vakkundige samensmelting van stabiliteit en veiligheid aan de ene kant en wendbaarheid en grip aan de andere kant, zodat je elke trail kunt bedwingen.
Innovatieve kinematica voor hoogte
De kinematica is ontworpen om je compromisloos te ondersteunen op het steilste terrein. Zonder cassette en achterderailleur is de achtervering lichter. Minder onafgeveerde massa maakt de vering aanzienlijk wendbaarder en gevoeliger voor de eigenschappen van het parcours. Een aanzienlijk deel van de massa bevindt zich centraal bij de trapas met de MGU. Door de scharnierpunten in de achterwielophanging zo te plaatsen, zorgen we voor het ideale zwaartepunt en genereren we de nodige tractie om het achterwiel continu aan de grond te houden. Als je ongelijk trapt in steile stukken, compenseert de motor dat. De spanning op de ketting blijft constant en trekt de achterwielophanging praktisch in de grond.
All Mountain specificaties
Aan de voorkant krijg je een FOX 36 Factory Fit-4 verende voorvork met 150 mm veerweg. Een FOX Float X Factory schokdemper maakt het veersysteem compleet.
Geometrie
Vooraan wordt een Fox 36 verende voorvork met 170 mm veerweg gebruikt. Genoeg veerweg om dikke wortels, ruwe stenen en verstopte passages met veel vertrouwen aan te kunnen. De vlakke stuurhoek van 64,5° zorgt voor veiligheid op hoge snelheden door tractie en controle.
Singlespeed ketting
Een robuuste en brede enkele ketting brengt de kracht over van de MGU naar het achterwiel. In onze mountainbiketraditie benadrukken we bewust de sportiviteit van een ketting. Een kettingspanner houdt de ketting strak tijdens de compressie van de vering. We hebben hem bewust aan de achterkant geplaatst om de bodemvrijheid in het voorste kettingbladgebied te behouden. Omdat de kettinglijn consistent blijft, kunnen we de slijtage aanzienlijk verminderen in vergelijking met een conventionele ketting.
Geometrie
Specificaties
Elektrisch systeem |
|
---|---|
Motor | PINION E1.12 MGU |
Motor Type | Central |
Accu | IPU1000 Ultracore |
Display | PINION Remote LCD RD1.2 |
Frame |
|
Kader | Full carbon made from high modulus carbon fibers, handcrafted |
Schokken |
|
Vork | Fox 36 Float Performance |
Achtervering | Fox Float X Performance |
Versnellingen |
|
Versnellingen | 12 |
Shift Lever | PINION TE1 |
Crankstel | Direct Mount Chainring 30T. \ PINION |
Cassette | PINION 24T. |
Ketting | PINION X1 Longlife |
Remmen |
|
---|---|
Remmen | MAGURA MT5 HC-W |
Remschijven | MAGURA MDR-P |
Wielen |
|
Wheels | 29/27,5'' |
Velgen | DT Swiss H1900 Spline (30) |
Banden | Schwalbe Hans Dampf Evo / Schwalbe Magic Mary |
Stuur en zadel |
|
Stuurpen | ROTWILD S140 AL7075 |
Stuur | ROTWILD B280 AL7075 |
Headset | ACROS RW750 1.5 Headset |
Handvat | Ergon GD10 Slim |
Zadel | ERGON SM SPORT |
Zadelpen | Crankbrothers Highline |
De fabrikant behoudt zich het recht voor om afzonderlijke onderdelen te vervangen door onderdelen van dezelfde of betere kwaliteit.